دسته‌بندی نشده

استاندارد استخر بتنی

استاندارد استخر بتنی

اما قبل از اینکه یک استخر بتنی بسازید، ما شما را تشویق می کنیم که تحقیقات خود را انجام دهید تا بتوانید دقیقا بدانید که چه چیزی به دست می آورید.

به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان و مهندسین اجرا استخر در ایران، ما چند نکته را به اشتراک می‌گذاریم که قبل از اینکه هر گونه تعهد بزرگی را به سازنده استخر خود بدهید، باید بدانید.

استخرهای بتنی معمولاً حداقل 400 میلیون هزینه دارند و به راحتی می توانند تا 600 میلیون یا بیشتر هم بروند. اگر به ظاهر یک استخر بتنی علاقه دارید و می خواهید طراحی بسیار قابل تنظیمی داشته باشید، بدیهی است که بتن بهترین انتخاب برای شماست. اما اگر نمی‌دانستید که گزینه‌های دیگری دارید، می‌خواهیم به شما اطلاع دهیم که بله، اگر بودجه‌تان خیلی کم است، می‌توانید یک استخر داخلی مقرون ‌به‌صرفه‌تر تهیه کنید. با همان طراحی و متریال حتی با کیفیت بهتر هم وجود دارد.

ساخت استخر بتنی، به طور متوسط بین 3 تا 6 ماه طول می‌کشد، و اگر هوا نامساعد باشد یا سازنده شما با تاخیر مواجه شود، می‌تواند بیشتر طول بکشد. و حتی اگر عجله ندارید تا استخر خود را قبل از فصل بعدی شنا در زمین قرار دهید، حیاط شما با تیمی از کارگران که دائماً می‌آیند و می‌روند، دچار آشفتگی کامل می‌شود. اگر استخر بتنی دارید پاک کردن جلبک از این نوع استخر ها دشوار است.

برای ساخت یک استخر بتنی، باید به استاندارد های مربوط به گچ متخلخل و ناهموار است و فضای مناسبی را برای رشد جلبک ها ایجاد می کند. دیوارهای بتنی استخر به مسواک زدن هفتگی با برس فولادی، زمان زیادی برای فیلتراسیون و مقدار مناسب کلر نیاز دارند تا جلبک ها را دور نگه دارد. از انجام این کارها صرف نظر کنید و مطمئن باشید که در کمترین زمان یک استخر سبز خواهید داشت.

آیا تا به حال انگشت پای خود را روی دیوار یا کف استخر خراشیده اید؟ بله، این اتفاق در استخرهای فایبرگلاس رخ نمی‌دهد، اما استخرهای بتنی تقریباً تضمینی هستند که در برخی مواقع شما را خراش می‌دهند (حتی می‌توانند لوازم جانبی و صفحه‌های ساعت را خراش دهند).

استخرهای فایبر گلاس معمولاً هزینه کمتری نسبت به بتنی دارند. هزینه نگهداری آنها نیز کمتر است. سطح استخر فایبرگلاس بادوام، صاف و مقاوم در برابر جلبک است که به معنای صرفه جویی در مصرف مواد شیمیایی و برق است. به طور معمول، اگر به خوبی از استخر فایبر گلاس خود نگهداری کنید، نیازی به لایه برداری مجدد در طول عمر استخر خود نخواهید داشت.

در اینجا می توانید در مورد مزایا و معایب استخرهای فایبرگلاس بیشتر بخوانید.

 مهمترین استاندارد برای ساخت استخر بتنی، استاندارد ACI 350 می باشد که توسط انجمن بتن آمریکا (American Concrete Institute) تهیه شده است.

این استاندارد شامل مواردی مانند ضخامت بتن، قواعد طراحی، تحلیل و نصب پوشش های استخر، کفپوش ها، دیواره ها و سایر بخش های استخر می باشد. در این استاندارد، مواردی مانند تعداد و اندازه تسمه های فولادی، وضعیت ظرفیت لرزه ای، محدودیت های استفاده از بتن، مواد عایق حرارتی و سیستم های تهویه هوا و دیگر اجزای استخر نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

به طور کلی، برای ساخت یک استخر بتنی ایمن و دوام‌دار، باید به استانداردهای مشخص و قوانین مربوطه در کشور خودتان توجه کنید و با توجه به شرایط خاص محیط، اقدام به طراحی و اجرای استخر نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *