خدمات

طراحی و راه اندازی استخر بتنی استاندارد

pool standard

آیا قصد دارید برای ویلای خود بدون تحقیقات یک استخر بسازید؟ دست نگه دارید. در دوره ای زندگی میکنیم که برای خرید کوچک ترین کالا هم باید وقت زیادی را برای تحقیق صرف کنیم. صحت سلامت آن کالا ، ضمانت اصالت کاالا و قیمت کالا مواردی هستند که نیاز به تحقیق دارند. برای طراحی و راه اندازی استخر بتنی استاندارد باید حساسیت زیادی به خرج دهید.

انواع استخر از نظر سازه

ابتدا باید بدانید که در حالت کلی در ایران از چه متریالی برای ساخت استخر استفاده میشود. این سبک‌ها از گذشته تاکنون مورد استفاده قرار گرفته اند. البته با مرور زمان برخی از روش ها اضافه شده اند و از محبوبیت برخی روش های دیگر کاسته شده است.

      • استخر چوبی: این نوع استخر بیشتر در گذشته رواج داشته است و امروز میتوان گفت که دیگر از این متریال استفاده نمیشود. از چوب های مخصوص مانندسکویا ، سرو ، ساج و ماهون میتوان استخرهای سنتی چوبی ساخت.

      • استخر فلزی : یک منبع فلزی را در نظر بگیرید که به شکل استخر درآمده است. میتوان با استفاده از ورق های فلزی مقاوم در برابر زنگ زدگی و خوردندگی مانند گالوانیزه و استیل یک استخر فلزی با هر شکل و ابعادی ساخت. آب بندی این نوع استخر کار سختی نیست. جتی از فلز میشود فقط برای سازه زیرین و آب بندی استفاده کرد و سطح آن را با کاشی های استخری تزیین نمود.

      • استخر بتنی

      • استخر بلوکی و آجری: این مورد به دلیل اینکه مراحلی بسیار شبیه به ساخت استخر بتنی دارد ممکن است شما را دچار گمراهی کند. پس بسیار دقت کنید!!!

    البته به جز این موارد نوع های دیگری از استخرهای متفرقه مانند استخر آماده برزنتی ، ژئوممبران ، بادی و …. نیز وجود دارد ولی در فهرست لیستی از استخرهای سازه‌ای را نوشته ایم.

    مراحل ساخت استخر بتنی

        • طراحی استخر

        • شروع اجرا با گودبرداری

        • آرماتوربندی

        • لوله کشی

        • بتن ریزی

        • آب بندی استخر

        • روکش کردن استخر

      انتخاب محل احداث و طراحی استخر

      اولین قدم برای ساخت یک استخر بتنی ، محل احداث استخر است. حتما طراحی با توجه به اینکه محل ساخت استخر بر روی بام است ، یا در گوشه از حیاط و یا در زیر ساختمان متفاوت خواهد بود. هر محلی شرایط خاص خود را میطلبد. پس از آنکه محل ساخت مشخص شد باید سایز استخر با توجه فضای مورد نظر به خوبی انتخاب شود. حالا نوبت به آن است که مجری با انتخاب شکل مورد نظر کارفرما شروع به طرحی دستی و نرم افزاری کند. نقشه مورد تایید و مورد پسند ایشان است؟ بسیار عالی حالا نوبت اجرای استخر است.

      چه نکاتی در محل احداث استخر دارای اهمیت است؟

      در مرحله بازدید پروژه شرایط مختلف منطقه مورد بررسی قرار میگیرد. ممکن سطح آب های زیرزمینی در محل مورد نظر شما بسیار بالا باشد پس بنابراین امکان اجرای استخر کاملا دفنی وجود ندارد مگر اینکه هزینه های زیادی برای این استخر در این منطقه انجام دهید. ممکن است محل قرارگیری استخر در بام خانه باشد ، باید کارشناس بررسی های مختلف را انجام دهد و با تایید مهندس محاسب ساختمان کار اجرای استخر را استارت بزند. ممکن است محل ساخت استخر نقطه‌ای کوهستانی باشد. پس این نوع اجرا هم شرایط خاص خود را خواهد داشت. بعد از برررسی تمامی این موارد نوب به اجرا میرسد.

       

      شروع اجرا با گودبرداری

      حالا نوبت میرسه به اجرا. بستگی به نوع زمین منطقه که در مرحله قبل مورد بررسی قرار گرفت باید با ابزار مناسب شروع به برداشت زمین کنید. ممکن است منطقه کوهستانی باشد و با ابزارآلات و روش‌های عادی نتوان گودبرداری را انجام داد. یا ممکن است در زمان اجرا در مناطقی مانند شمال ایران ، پس از گودبرداری تا 1 متر به آب برخورد کنیم. باید با تکنیک هایی گودبرداری را ادامه دهیم. پس شرایط منطقه و خاک میتواند بسیار در شروع کار مهم باشد.

      آرماتوربندی

      در طراحی استخر بتنی ، چه ابعادی را به چه شکلی را برای اجرا در نظر گرفته‌ایم؟ حالا نوبت به آن است که با اجرای دقیق و استاندارد آرماتوربندی و میلگرد شکل و ابعاد کار را اجرا کنیم. گرچه تمامی مراحل کار بسیار مهم است، اما مرحله آرماتوربندی نیز مرحله‌ای بسیار حساس است. اگر این مرحله به خوبی با شرایط استاندارد خود انجام شود میتوانیم خیالمان از استخر راحت باشد.

      لوله کشی

      بعد از آرماتوربندی استخر بتنی باید با توجه به ابعاد استخر و نیاز تاسیساتی استخر ، لوله کشی مورد نیاز استخر را انجام دهیم. اصول و استاندارد لوله‌کشی استخر را خیلی جدی بگیرید. این مرحله هم اگر درست اجرا نشود در آینده به مشکلات زیادی بر میخورید. لوله کشی باید به گونه‌ای انجام شود که تعداد خروجی و ورودی های مناسب استخر را در نظر گرفته باشد. از پرامیر ، کلینر و چسب مناسب باید استفاده شود. بسیاری از مجریان ممکن است در این مرحله تنها از چسب استفاده کنند و معتقد باشند که پرایمر و کلینر فایده‌ای برای لوله کشی ندارد. این باور غلطی است. پرایمر و کلینر باعث افزایش طول عمر و عملکرد لوله کشی میشود.

      بتن ریزی

      به مراحل پایانی ساخت یک استخربتنی نزدیک هستیم. حالا وقت بتن ریزیست. اینجا ما میتوانیم به دو روش این کار را انجام دهیم.

         

          • روش پاششی: با استفاده از ماشین آلات و روش‌هایی بتن تمام عیار را به سطح میلگردها میریزیم . این کار را تا آنجایی انجام میدهیم که سطح مورد تایید بوجود بیاید.

          • روش قالب بندی: این روش مرسوم‌تر و پراسفاده‌تری نسبت به روش پاششی است. در این روش قالبهای آهنی را به دو طرف آرماتوربندی استخر پیچ و مهره میکنیم. حالا میان قالبها بر روی میلگردها بتن مسلح را میریزیم.

        آب بندی

        مرحله بسیار مهم ساخت استخر مربوط به همین مرحله آبندی است. آب بندی را میتوان در بهترین حالت در سه مرحله انجام داد.

           

            • قبل از بتن ریزی: به مرحله قبل از بتن ریزی برگردید. میتوانید قبل از بتنریزی با استفاده از واتراستاپ با کیفیت مناسب، اکثر نقاط استخر خود( مخصوصا نقاط حساس) را آب بندی کنید.

            • همزمان با بتن ریزی: با افزودنی هایی مثل چسب بتن ، میکروسیلیس و سایر موارد به بتن خود میتوانید میزان آب بندی استخر را افزایش دهید.

            • بعد از بتن ریزی: بعد از اتمام بتن ریزی متوانید با استفاده پودر سنگ و سیمان طرح استخر را آب بندی کنید. البته میتوانید از فایبرگلاس هم در این مرحله استفاده کنید که البته این روش را برای استخرهای حساس مانند روف گاردن و طبقات پیشنهاد میدهیم.

          روکش استخر

          تبریک میگم استخر شما آماده استفاده است. فقط باید نوع روکش استخر را با طرح‌های مختلفی که در بازار کاشی و سرامیک استخری وجود دارد انتخاب کنید.

          دیدگاهتان را بنویسید

          نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *